Puuilo Q1 tiistaina: Odotukset matalalla ohjeistuksen laskun jäljiltä
Puuilo julkistaa Q1-raporttinsa (raportointijakso: helmikuu-huhtikuu) tiistaina klo 8.30. Odotukset raportin suhteen ovat matalalla, sillä Puuilo joutui alentamaan toukokuun lopulla ohjeistustaan selvästi. Vastatuulta tulee vähittäiskaupan markkinaan nyt usealta rintamalta, kun inflaation kiihtymisen myötä kuluttajien ostovoima on koetuksella ja kuluttajien rahat liikkuvat myös samanaikaisesti tavarasta yhä enemmän takaisin palveluihin. Myöhästynyt kevät on myös korostanut sitä, että saatavuuden varmistamiseksi Puuilon etupainotteisesti kasvattama varasto ei ole käynyt kaupaksi suunnitellusti. Tulospäivänä katseet ovat etenkin siinä, kuinka paljon yhtiön tulos on heikentynyt jo Q1:n aikana. Tätä kautta saadaan parempi näkyvyys myös siihen, millaisia odotuksia nykyinen ohjeistus (2022: EBITA 35-45 MEUR) pitää sisällään loppuvuoden kehityksen osalta.
Vertailukelpoinen myynti painuu selvästi pakkaselle
Ennustamme Puuilon Q1-liikevaihdon kasvaneen 3,8 % vahvasta vertailukaudesta 60,6 MEUR:oon. Ennustamaamme kasvua selittää laajentunut myymäläverkosto, joka on kasvanut 34 myymälään (Q1’21: 32 myymälää). Vertailukelpoinen myynti jää sen sijaan ennusteessamme pakkaselle, sillä huhtikuussa lunta oli vielä Etelä-Suomea myöten, eikä kevääseen liitännäisten tuotteiden kauppa päässyt vielä käynnistymään huhtikuussa toisin kuin edellisenä keväänä. Myös kuluttajien rahan- ja ajankäyttö on alkanut kohdistua yhä enemmän palveluihin, mikä luo osaltaan myös vastatuulta yhtiölle. Vielä vertailukaudella rokotekattavuus oli matala ja silloin myös yhtiön myynnin vertailukelpoinen kasvu oli edelleen poikkeuksellisen kovaa (+13 %), mikä itsessään nostaa jo riman korkealle.
Kannattavuuden odotamme myös notkahtavan
Odotamme oikaistun EBITA-liikevoiton laskeneen 6,7 MEUR:oon (Q1’21: 8,7 MEUR), mikä on 11,1 % liikevaihdosta (Q1’21: 14,9 %). Ennustamme myyntikatteen laskevan 34,0 %:iin (Q1’21: 36,5 %). Myyntikatemarginaalia laskee se, että ulkoistettuun varastoon hankittu tavara ei ole käynyt odotetusti kaupaksi, mikä on nostanut varastointikuluja. Myös polttoaineen hintojen nousu vertailukaudesta on nostanut rahtikustannuksia selvästi. Ostettavien tuotteiden hinnoissa on nähty kustannusinflaatiota, mutta uskomme yhtiön kyenneen viemään tätä pääosin myyntihintoihin. Halpakaupan toimijana Puuilo ei ole kuitenkaan immuuni kilpailijoiden hinnoittelupäätöksille ja etenkin osassa sisäänheittotuotteissa uskomme myyntikatteiden kärsineen, kun markkinaosuuksista joudutaan taistelemaan vaisussa markkinassa vertailukautta kiivaammin.
Uudet myymälät tuovat myös lisäkuluja alemmille riveille, eivätkä niiden kulut skaalaudu samalla tavalla kuin aiempina kvartaaleina myynnin kasvun ollessa vaisua. Ennustammekin kertakuluista oikaistuna aineellisten poistojen, henkilöstökulujen ja muiden kulujen osuuden liikevaihdosta nousevan 23,0 %:iin (Q1’21: 21,7 %). Raportoidun osakekohtaisen tuloksen ennusteemme on 0,05 euroa/osake (Q1’21: 0,06 euroa/osake). Vertailukaudella raportoitua tulosta laskivat selvästi listautumisen tuomat kertakulut.
Katseet yhtiön oletuksissa laskeneen ohjeistuksen taustalla
Puuilo laski ohjeistustaan pari viikkoa sitten ja se ohjeistaa nyt tilikauden 2022 liikevaihdon kasvavan, mutta jäävän vuosittaisesta 10 %:n tavoitteesta ja oikaistun EBITA:n laskevan 35-45 MEUR:oon (2021: 48,4 MEUR). Ennustamme 2022 liikevaihdon kasvavan 2,6 %:lla 277 MEUR:oon ja oikaistun EBITA:n laskevan 18 %:lla 39,8 MEUR:oon. Uskomme etenkin yhtiön huhti-toukokuun menneen penkin alle myynnillisesti, sillä vielä 31.3 annetun aiemman ohjeistuksen perusteella kaikki näytti hyvältä ja yhtiöltä oli lupa odottaa tuloskasvua. Kevään viivästyminen onkin ollut arviomme mukaan yksi merkittävä tekijä vaisun kehityksen taustalla. Myös inflaation kiihtyminen ja rahankäytön nopea paluu takaisin palveluihin tavaran kustannuksella ovat selittäviä tekijöitä laskeneen ohjeistuksen taustalla. Nämä kaksi viimeksi mainittua ovat todennäköisesti läsnä vielä loppuvuoden ajan. Tulospäivänä fokuksemme onkin siinä, miten yhtiö ajattelee tuloksen kehittyvän lopputilikauden osalta ja kuinka paljon Q1:n osalta ollaan jo perässä viime vuotta. Myös yhtiön kertomat toimet ja aikataulu yhtiön korkeiden varastotasojen purkamiseksi ovat luupin alla.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Puuilo
Puuilo on vuonna 1982 perustettu Suomessa toimiva vähittäiskauppayhtiö. Puuilo tunnetaan erityisesti laajasta tuotevalikoimasta, edullisista hinnoista sekä myymälöiden hyvistä sijainneista ja helposta asiointikokemuksesta. Puuilo on keskittynyt erityisesti tee-se-itse-, kodintarvike- ja lemmikkituotteisiin.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut26.05.2022
2021 | 22e | 23e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 270,2 | 277,3 | 305,0 |
kasvu-% | 13,18 % | 2,64 % | 10,00 % |
EBIT (oik.) | 47,4 | 38,6 | 43,8 |
EBIT-% (oik.) | 17,54 % | 13,93 % | 14,37 % |
EPS (oik.) | 0,41 | 0,34 | 0,38 |
Osinko | 0,30 | 0,27 | 0,30 |
Osinko % | 3,22 % | 2,63 % | 2,94 % |
P/E (oik.) | 22,73 | 30,44 | 27,19 |
EV/EBITDA | 15,94 | 18,53 | 16,97 |