Marimekko Q4: Tuloskasvu jatkui vahvana ja 2020-ohjeistus oli odotetun konservatiivinen
Marimekko julkisti aamulla Q4-raportin. Liikevaihto kehittyi odotuksiamme paremmin ja liikevoitto oli lokakuussa annetun positiivisen tulosvaroituksen tarkan ohjeistuksen takia odotetulla tasolla. Yhtiö antoi tyypilliseen tapaan konservatiivisen ohjeistuksen vuodelle 2020, minkä uskomme kuitenkin tarkentuvan positiiviseen suuntaan vielä tämän vuoden aikana. Osinkoehdotus nousi selvästi edellisvuodesta, mutta jäi konsensusennusteesta.
Marimekon Q4-liikevaihto kasvoi 17 % ja oli 34,7 MEUR. Meidän ennusteemme oli 32,9 MEUR ja konsensusennuste oli 34,3 MEUR. Liikevaihto kasvoi onnistuneen joulusesongin ansiosta ja etenkin Suomen hyvän vähittäis- ja tukkumyynnin vetämänä (+20 %). Kansainvälinen myynti kasvoi 12 % ja sitä tukivat etenkin tukkumyynti ja kasvaneet lisenssituotot Aasian-Tyynenmeren alueella. Oikaistu liikevoitto lähes kaksinkertaistui 3,0 MEUR:oon (Q4’18: 1,6 MEUR), mikä tarkoittaa 8,7 %:n liikevoittomarginaalia (Q4’18: 5,4 %). Meidän ennusteemme oli 3,0 MEUR ja konsensusennuste 3,1 MEUR. Yhtiö totesi lokakuun positiivisessa tulosvaroituksessa, että vertailukelpoinen liikevoitto kasvaa edellisvuodesta ja on arviolta noin 17 MEUR. Tästä syystä tulokseen ei liittynyt erityistä jännitystä ja vuoden 2019 liikevoitto asettui odotetusti 17,1 MEUR:oon (EBIT 13,6 %). Tuloskasvua tukivat myynnin kasvu ja suhteellisen myyntikatteen vahvistuminen, mutta sitä heikensivät korkeammat kiinteät kulut liittyen mm. markkinointipanostuksiin, johdon kannustinjärjestelmiin, henkilöstö- ja IT-kuluihin.
Osinkoehdotus oli 0,90 euroa per osake (2018: 1,85 euroa). Meidän ennusteemme oli 1,30 euroa ja konsensusennuste oli 1,09 euroa. Edellisvuoden osinko oli poikkeuksellisen korkea, sillä Marimekko myi vuonna 2018 Herttoniemen pääkonttorinsa, minkä takia yhtiö maksoi viime vuonna 1,25 euron lisäosingon. Viime vuoden perusosinko oli 0,60 euroa, johon nähden tämänkertainen osinkoehdotus tarkoittaa 50 %:n korotusta. Osinkoehdotus tarkoittaa vain 56 %:n osingonjakosuhdetta, mikä oli mielestämme vahvan taseen, pienten investointitarpeiden ja vahvojen tuloskasvunäkymien omaavalle yhtiölle matala taso.
Marimekko ohjeistaa vuodelle 2020, että liikevaihdon arvioidaan olevan edellisvuotta korkeampi (2019: 125,4 MEUR) ja vertailukelpoisen liikevoiton olevan suunnilleen edellisvuoden tasolla tai korkeampi (2019: 17,1 MEUR). Meidän ennusteemme liikevaihdolle ennen Q4-raporttia oli 135 MEUR, mikä tarkoittaa 8 %:n kasvua ja oikaistulle liikevoitolle 18,7 MEUR (EBIT 13,8 %), mikä tarkoittaa 9 %:n kasvua. Konsensusennuste liikevaihdolle on 135 MEUR ja liikevoitolle 19,3 MEUR. Marimekko on viime vuosina ollut ohjeistuksissaan konservatiivinen ja niitä on järjestelmällisesti nostettu vuoden aikana useampaan kertaan. Tästä syystä markkinoiden ei mielestämme pitäisi liikaa huolestua siitä, että liikevoitto-ohjeistuksen alalaita sisältää mahdollisuuden tuloksen jäämisestä edellisvuoden tasolle. Yhtiö viittasi näkymissään Suomen (57 % liikevaihdosta) liikevaihdon kasvunäkymän tälle vuodelle olevan positiivinen merkittävästi edellisvuotta suurempien kampanjatoimitusten takia. Tämän pitäisi tukea arviomme mukaan myös tuloskasvua. Yhtiö kuitenkin viittasi näkymissään viime vuonna havaittuihin harmaavientitapauksiin, joiden kontrolloimisella odotetaan olevan selvästi heikentävä vaikutus myyntiin ja tulokseen. Myös hyvin kannattavien lisenssituottojen arvioidaan olevan edellisvuotta merkittävästi alemmat. Kansainvälisten kasvupanostusten arvioidaan myös nostavan kiinteitä kuluja.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Marimekko
Marimekko on suomalainen vuonna 1951 perustettu lifestyle-designyritys, joka tunnetaan ennen kaikkea omaleimaisista kuvioista ja väreistä. Yhtiön tuotevalikoimaan kuuluu korkealuokkaisia vaatteita, laukkuja ja asusteita sekä kodintavaroita sisustustekstiileistä astioihin. Marimekko-brändi on vuosien saatossa modernisoitunut ja mallistoja on kehitetty puhuttamaan laajempaa globaalia asiakaskuntaa. Yhtiön päämarkkinoina toimii Pohjois-Eurooppa, Aasian-Tyynenmeren alue ja Pohjois-Amerikka.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut07.11.2019
2018 | 19e | 20e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 111,9 | 123,7 | 135,1 |
kasvu-% | 9,34 % | 10,52 % | 9,28 % |
EBIT (oik.) | 12,2 | 17,1 | 18,7 |
EBIT-% (oik.) | 10,92 % | 13,83 % | 13,84 % |
EPS (oik.) | 1,01 | 1,61 | 1,80 |
Osinko | 1,85 | 1,30 | 1,40 |
Osinko % | 7,06 % | 10,09 % | 10,87 % |
P/E (oik.) | 25,85 | 7,98 | 7,16 |
EV/EBITDA | 9,36 | 3,94 | 3,61 |