Finnair ja Kiinan suurin lentoyhtiö China Southern codeshare-yhteistyöhön
Finnair tiedotti eilen, että yhtiö ja China Southern aloittavat codeshare-yhteistyön 1.6.2019 alkaen. Uuden yhteistyön myötä Finnairin reittiverkosto Kiinassa kasvaa viidellä uudella kohteella ja yhteistyö tarjoaa asiakkaille sujuvat jatkoyhteydet Guangzhousta China Southernin lennoilla yhteensä kahdeksaan kiinalaiskaupunkiin. Lisäksi China Southernin koodi lisätään Finnairin kahdeksaan Helsingistä Eurooppaan suuntautuvalle lennolle. Aikaisemmin toukokuussa Finnair kertoi aloittavansa kesäkuussa codeshare-yhteistyön myös kiinalaisen Juneyao Airlinesin kanssa. Tämä sopimus lisää kahdeksan uutta kohdetta Finnairin Kiinan verkostoon.
Codeshare on lentoyhtiöiden kevyehkö yhteistyömuoto, jossa yhtiöt myyvät lippuja omalla lentonumerollaan yhteistyökumppaniensa operoimille lennoille. Liikevaihtoa kukin yhtiö saa myymiensä lippujen mukaan ja lennon operaattori saa kumppaneiltaan maksun kumppanien myymistä lipuista. Codeshare-yhteistyötä tehdään myös allianssirajojen ylitse. Näin ollen emme usko, että tuoreet sopimukset China Southernin tai Juneyao Airlinesin kanssa ovat Finnairille lyhyellä tähtäimellä taloudellisesti erityisen merkittäviä.
Sopimus China Southernin kanssa on mielestämme kuitenkin mielenkiintoinen päänavaus, sillä China Southern on suurin kiinalainen lentoyhtiö ja se myös jätti kuluvan vuoden alussa SkyTeam-allianssin eikä yhtiö ole sittemmin liittynyt mihinkään jossain määrin codesharingia syvempää yhteistyötä käsittävään allianssiin. Markkinoilla on kuitenkin huhuttu China Southernin liittymisestä muun muassa Finnairin ja 12 muun lentoyhtiön allianssipartneriksi oneworld-allianssiin, mikä olisi mielestämme loogista, sillä muuten kattavan oneworldin selkein puute on mannerkiinalaisen yhtiön puuttuminen allianssista. Allianssin johto on kuitenkin talvella kiistänyt käyvänsä ja käyneensä konkreettisia neuvotteluja China Southernin liittymisestä oneworldiin.
Finnair on tehnyt yhteisliiketoimintojen muodossa melko syvää ja yhtiölle todennäköisesti taloudellisesti erittäin menestyksekästä yhteistyötä joidenkin oneworld-kumppaniensa kanssa sekä Atlantin ylittävillä reiteillä (Atlantic JB British Airwaysin, American Airlinesin ja Iberian kanssa) että Japanin markkinalla (Siberian JB Japan Airlinesin, Iberian ja British Airwaysin kanssa). Arviomme mukaan Finnair voisi olla ainakin pitkällä aikavälillä kiinnostunut vastaavasta toimintamallista Kiinassa, joka on arviomme mukaan lähivuosina Finnairin jopa tärkein kasvumarkkina. Tämäntyyppisen rakenteen muodostaminen saattaisi kuitenkin vaatia resursseiltaan riittävän vahvan kiinalaisyhtiön liittymistä oneworldiin sekä tietysti muiden yhteisliiketoiminnan ehtojen (ml. esim. kapasiteetti, liikevaihdon jakomekanismit) sopimista.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Finnair
Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut24.04.2019
2018 | 19e | 20e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 2 849,7 | 3 051,9 | 3 229,0 |
kasvu-% | 10,95 % | 7,10 % | 5,80 % |
EBIT (oik.) | 213,6 | 180,1 | 196,0 |
EBIT-% (oik.) | 7,50 % | 5,90 % | 6,07 % |
EPS (oik.) | 0,43 | 0,45 | 0,56 |
Osinko | 0,27 | 0,24 | 0,28 |
Osinko % | 3,86 % | 9,87 % | 11,51 % |
P/E (oik.) | 16,56 | 5,36 | 4,37 |
EV/EBITDA | 3,10 | 2,40 | 2,66 |