Onnistuneen listautumisen anatomia, osa 2: Se mikä poikkeaa, varastaa huomion
Miksi välillä yksi listautuja saa sijoittajayleisön valtavan suosion, mutta toisesta tulee sijoituskeskusteluiden inhokki? Voiko epävarmassa markkinatilanteessa tehdä onnistuneen listautumisen? Blogisarjassa pohditaan onnistuneen listautumisen elementtejä. Edellinen kirjoitus on luettavissa täällä.
Inderesin listautumisessa muutama asia varasti enemmän huomiota kuin olisin ikinä voinut kuvitella. Meillä ei ollut instituutioantia ja anti oli avoin tasapuolisesti yhteisömme jäsenille. Nämä olivat markkinaperinteitä järisyttäviä asioita eikä vähiten sen takia, että tällaisessa rakenteessa investointipankki jää ilman instituutiomyynnin palkkiota. Nämä asiat varastivat meidän tavoitteleman kohdeyleisön huomion erittäin positiivisessa mielessä.
Uusien listautujien ulostulot alkavat näyttää yhä vahvemmin siltä, kuin ne olisi copy-pastettu edellisistä. Jokaisella on tiedotteessaan käytännössä aina ne lähes samat neljä syytä listautumiselle, neljä vahvuutta sijoituskohteena ja kolme avainkohtaa strategiasta. Toimitusjohtaja kertoo mediassa, että kohdemarkkinat ovat valtavat ja potentiaalia on paljon.
Kun listautujat yleisön silmissä alkavat näyttää yhä enemmän samalta harmaalta massalta, sijoittajien huomio kohdistuu sinne, missä on jotain normaalista listautujasta poikkeavaa. Se voi olla luvuissa, annin rakenteessa, strategiassa, avainhenkilöissä, listautumisen perusteissa tai käytännössä, missä vaan. Nämä asiat varastavat huomiota, halusi yhtiö sitä tai ei. Niitä kannattaa siis hallita.
Poikkeavuuksien olisi siis oltava sellaisia, jotka ovat yhtiölle ja listautumisen onnistumiselle eduksi. Parhaimmillaan ne korostavat yhtiölle ainutlaatuisia piirteitä tai yhtiön arvoja. Esimerkiksi Inderesin annin tarjoaminen tasavertaisesti kaikille sijoittajille oli finanssimarkkinoiden demokratisointiin tähtäävän missiomme mukainen.
Kaikkea ei kannata tehdä eri tavalla, mutta jokaisen listautujan kannattaisi miettiä ennakkoon muutama asia, jotka tekevät juuri omasta listautumisesta ainutlaatuisen ja erottuvan. Näistä todennäköisesti löytyy viestinnälle teräviä kärkiä. Juuri tämän hetken epävarmassa markkinassa erottavaksi tekijäksi voi riittää jo se, että yhtiöllä on rohkeutta listautua. Se todennäköisesti kertoo yhtiön ominaispiirteistä jotain sijoittajalle kiinnostavaa?
Jokaisella yrityksellä on myös jotain poikkeavuuksia, josta ei niin mielellään kertoisi julkisesti. Niitä harvoin pääsee pakoon, koska yhtiöesitteen laatimisprosessi on käytännössä yrityksen julkinen läpivalaisu. Listautujan on tärkeää tunnistaa ennakkoon potentiaalisesti tikunnokkaan nousevat tekijät ja hallita niitä ennakoiden tai vähintään miettiä viestintäsuunnitelma, jos ne nousevat keskusteluun. Ratkaisu ei ole viestinnällinen sokerikuorrutus, mistä kerron seuraavassa osiossa.
Tutustu listautujan tietopakettiimme täältä.