Rush Factoryn ensimmäinen neljännes jäi odotetusti laihaksi
Rush Factoryn kausiluonteisesti hiljaisen Q1:n liiketoimintakatsaus ei tarjonnut oleellisia yllätyksiä, sillä yhtiö ei järjestänyt katsauskauden aikana yhtäkään tapahtumaa. Tämän seurauksena konsernin liikevaihto jäi nollaan. Saksan myynti on yhtiön mukaan sujunut edellisvuosien tapaan, mutta esim. Englannissa myynti ei ole vetänyt odotetusti. Kuluvana vuonna asiakkaiden ostokset tuntuvat painottuvan lähemmäs tapahtumahetkeä, mikä heikentää liiketoiminnan ennustettavuutta.
Saksa vetää, Englannissa hiljaisempaa
Rush Factory julkaisi tiistaina lyhyen liiketoimintakatsauksen, jossa se kertoi Q1:n liikevaihdon ja kuluvan vuoden lipunmyynnin. Yhtiön Q1-liikevaihto painui nollaan (Q1’23: 0,3 MEUR), sillä kuluvana vuonna ensimmäiset tapahtumat järjestettiin vasta huhtikuun puolella osittain pääsiäisen ajoittumisesta ja osittain säistä johtuen. Yhtiö on kuluvana vuonna joutunut siirtämään pari tapahtumaa, mutta siinä ei ole mitään tavallisesta poikkeavaa. Kuluvalle vuodelle yhtiöllä on nyt tapahtumakalenterissa 23 Color Obstacle Rush (COR) -tapahtumaa, kun niitä järjestettiin edellisvuonna 26 kappaletta. Kulusäästöjen vuoksi yhtiön tapahtumakalenteri on aiempaa pienempi ja COR-tapahtumia järjestetään nyt edellisvuodesta poiketen yhdellä kiertueella.
Muuttunut kuluttajakäyttäytyminen lykkää myyntiä lähemmäs tapahtumahetkeä
Rush Factoryn 0,93 MEUR:n Q1-lipunmyynti (Q1’23: 1,5 MEUR) vastasi pitkälti odotuksiamme, sillä yhtiö on viestinyt liikevaihdon painottuessa aiempaa vahvemmin lähelle tapahtumahetkeä. Lyhennetty liiketoimintakatsaus ei näin ollen aiheuta tässä vaiheessa tarpeita ennustemuutoksille. Rush Factoryn sijoitustarinan kannalta yhtiön Maskussa sijaitsevan kiinteistön rakennusvelvoitteen täyttäminen ja kiinteistön myynti on keskeisessä roolissa, sillä näin yhtiö saisi kertaheitolla tasettaan tervehdytettyä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Rush Factory
Rush Factory on vuonna 2015 perustettu yhtiö, joka kehittää, suunnittelee, markkinoi ja tuottaa kiertuepohjaisia elämys- ja tapahtumakonsepteja kotimaisille ja kansainvälisille markkinoille. Kiertuepohjaisuuteen perustuen yhtiön konsepteilla ei ole kiinteää sijaintia, kuten esimerkiksi perinteisillä aktiviteetti- ja sisäliikuntapuistoilla, vaan tapahtuma rakennetaan aina erikseen kulloisellekin tapahtumapaikalle. Rush Factoryn liiketoiminta on hyvin kansainvälistä ja suurin osa liikevaihdosta syntyy ulkomailta. Yhtiön suurimmat yksittäiset markkinaalueet ovat Iso-Britannia, Ranska ja Saksa. Yhtiön liikevaihto muodostuu tapahtumiin myytävistä pääsylipuista sekä tapahtumapaikkojen oheistuotemyynnistä. Yhtiön tunnetuin ja kaupallisesti menestynein tapahtumakonsepti on Color Obstacle Rush (COR) -väriestejuoksu.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut01.04.
2023 | 24e | 25e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 3,2 | 2,9 | 3,8 |
kasvu-% | 9,29 % | −8,69 % | 30,81 % |
EBIT (oik.) | 0,0 | 0,1 | 0,2 |
EBIT-% (oik.) | 0,04 % | 2,27 % | 5,31 % |
EPS (oik.) | −0,03 | −0,07 | 0,02 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | - | - | 18,29 |
EV/EBITDA | 16,64 | 13,73 | 7,41 |